Wat wil je uit je reis halen?

14 april 2019 - Amsterdam, Nederland

In de aanloop naar m'n reis vragen de meeste mensen of ik er zin in heb, en of ik alles al heb voorbereid en of ik het spannend vind. Een paar mensen hebben me gevraagd wat ik er uit wil halen, wat ik graag zou willen dat de ervaring me brengt. Ik heb geen kant en klaar antwoord op deze vraag. Maar ik heb er wel veel over nagedacht de afgelopen tijd. Het is een moeilijk te beantwoorden vraag en ik wil er ook niet heel veel druk op leggen - twee maanden de wereld rond reizen en dan ook nog eens terugkomen met hét grote plan voor de rest van de leven is een beetje heftig. Maar twee maanden weg zijn en alles een beetje langs je heen laten gaan en er niks uit halen is ook wel weer jammer. Ik denk dat mijn voornaamste doel is om zo veel mogelijk te ervaren en connecties te leggen met de mensen die ik ontmoet, maar wel op een oprechte manier.

En die realisatie heeft me wel op een ander idee gebracht. Misschien is het tijd om te stoppen met drinken. De tijden dat ik veel drink en black outs heb zijn eigenlijk al lang voorbij, op het oog heb ik er niet zo'n probleem mee. Laatst bedacht ik me dat ik zonder op te letten een hele maand niet heb gedronken. Ik voel me niet persé beter als ik niet drink. Ik merk alleen dat ik, hoe weinig ik ook drink, me nooit lekker voel daarna. Het is nu zondag, en ik voel me nog steeds een  beetje brak van de 5 biertjes die ik vrijdag heb gedronken. En hoe minder ik drink, hoe duidelijker het me wordt wat er meespeelt bij de beslissing om wél te drinken. Onzekerheid en ongemak. Niet eens heel erge, verlammende onzekerheid. Niet eens heel erg voelbaar op het moment. Maar achteraf wel aanwijsbaar. Oh ja, ik had een date en ook al begonnen we zonder alcohol bestelde ik toch twee wijntjes later omdat ik bang was dat we door gespreksonderwerpen zouden raken. Oh ja, er was een borrel op mijn nieuwe co-working plek en ik wilde heel graag connecten met de mensen daar maar zag er toch een beetje tegen op. Oh ja, m'n moeder kwam logeren en ik was bang dat ik, omdat ik me niet zo lekker voelde, niet gezellig genoeg zou zijn en dat ze het misschien haperende gesprek zou opvatten als teken dat ik het niet leuk met haar zou vinden. Ohja, m'n tante kwam spontaan langs en omdat zij een biertje wilde nam ik er ook een want anders zou het misschien overkomen alsof ik haar beoordeelde maar nu wil ik een tweede en zij niet en oh god beoordeeld ze mij nu? Het gaat behoorlijk diep. En in plaats van om te gaan met die wirwar van gedachten is het soms net zo makkelijk om het even te verdoven, met bijvoorbeeld alcohol.

large

Ik drink eigenlijk nooit op vakantie. Door een toename aan adrenaline (wederom, door lichte spanning) slaat de alcohold dood en wordt ik alleen moe en een beetje misselijk. Tegen beter weten in probleer ik er toch doorheen te drinken en voel ik me, surprise surprise, de volgende dag brak. Als het doel van mijn reis is om balans te zoeken en alles - goed en slecht - in z'n totaliteit te ervaren, dan is niet drinken een logische keuze. De voornaamste reden dat ik dit post is om voor een beetje verantwoording te zorgen. Ik heb aan het begin van het jaar gezegd dat ik wilde stoppen met roken. Dat is niet helemaal gelukt, maar de sigaretten die ik heb gerookt (15 in totaal) zijn een stuk minder dan wanneer ik het niet hardop zou hebben gezegd. Roken gaat voor mij overigens hand in hand met drinken, grote kans dat dit een twee vliegen in één klap situatie zal worden.

Dit is nu al het tweede behoorlijk serieuze stuk op m'n reisblog, ik weet nog niet of dit de overhand gaat krijgen of dat er ook genoeg fluffy stukjes over slim inpakken en koala's knuffelen komen. We zullen zien! Hier alvast een filmpje van twee koala's die super langzaam elkaar de boom uit meppen:

Crazy Koala fight